HOOFT Strategy & Development
Value for your customers


Wie is Marius?

Gedurende de bijna 20 jaar dat ik werkzaam ben in de farmaceutische industrie heb ik veel verschillende ervaringen opgedaan. Bij drie top-20 farmaceutische bedrijven ben ik werkzaam geweest in: Sales, Marketing, Medisch, Digital, Transformation en meest recent Training & Ontwikkeling. Een extra dimensie was zowel op lokaal niveau in Nederland actief te zijn geweest (Schering-Plough & MSD), als ook te hebben gewerkt in een regionale omgeving (MSD & Boehringer Ingelheim) en op wereldwijd niveau op het hoofdkantoor van Boehringer Ingelheim.


Mensen zeggen over mij dat ik een duidelijke communicatie hanteer en altijd zoek naar pragmatische oplossingen. Daarbij staan reflectie en ontwikkeling centraal in combinatie met een gezonde dosis humor.


 


Casussen


Regionaal Skills development platform

Uitdaging

Om concurrerend te blijven lag er de uitdaging om de customer facing rollen te ondersteunen om de competenties van de toekomst eigen te maken.


Aanpak

In mijn functie als Regional Training & Sales Lead bij Boehringer Ingelheim heb ik een skills-development platform opgezet gericht op de functie-specifieke capabilities van customer facing teams. Dit project startte met het identificeren van de benodigde capabilities om vervolgens training content te creëren welke direct toepasbaar is op de dagelijkse werkzaamheden. Deze trainingscontent werd aangeboden via een platform in een blended learning concept.


Resultaat

Dit is uitgerold in 8 landen met een gebruikerspotentieel van meer dan 250 collega's. Waarbij er naast een uitrol richting de eindgebruikers ook een support concept voor de managers is gelanceerd. Toegevoegde waarde was de inclusie coaching model en reporting op hetzelfde platform.


Wereldwijd Patient Support Programma

Uitdaging

Bij de wereldwijde lancering van het vernieuwde inhalatie device kwam vanuit gebruiker onderzoek naar voren dat zorgprofessionals niet overtuigd waren dat patiënten het device op de juiste manier zouden gebruiken. Tevens gaven ze aan zelf niet de tijd te hebben om dit uit te (blijven) leggen aan patiënten.


Aanpak

Voor de ondersteuning van het juiste gebruik van het inhalatie-device van Boehringer-Ingelheim heb ik een Patient Support Programma (PSP) opgezet. Het programma bestond uit educatie videos die door zorg-professionals heel eenvoudig via SMS met patiënten konden worden gedeeld. De service richtte zich op het ontzorgen van de  zorg professionals.


Resultaat

Het programma is in 1 jaar tijd in 20 landen wereldwijd gelanceerd en in de loop van de jaren ook uitgebreid naar andere franchises.


Global Digital Lancering nieuwe Device COPD

Uitdaging

De wereldwijde lancering van het nieuwe inhalatie-device van Boehringer Ingelheim, kwam op een moment dat er strategische veel onderwerpen tegelijkertijd speelde. Naast device positionering moest er ook aandacht zijn voor klasse- & brand strategie. Bij sommige klantsegmenten was een uitgebreide promotie niet zinvol en was er een behoefte aan een sterke digital-only campagne.


Aanpak

Als Global Digital Product Manager bij Boehringer-Ingelheim heb ik succesvol bijgedragen aan de omni-channel lancering van het nieuwe inhalatie device. In die rol heb ik de diverse customer journeys uitgewerkt en daarbij voorzien van een breed pakket aan omni-channel content geschikt voor diverse kanalen. alles gebaseerd op klantinzichten.


Resultaat

Succesvolle wereldwijde lancering van het nieuwe device met frequent hergebruik van de door mij vervaardigde journeys en materialen.


Strategische Training

Uitdaging

De regionale en lokale kennis van de strategische basis-beginselen binnen Boehringer Ingelheim hadden een aantal jaren achter elkaar beperkte aandacht gekregen. De global training op dit gebied had een beperkt aantal plaatsen en was bovendien niet specifiek aangepast aan de regionale behoeften. En als klap op de vuurpijl maakte Covid-19 het onmogelijk om face-to-face te trainen.


Aanpak

In mijn rol als Training & Sales Lead heb ik deze strategische training gebouwd naar een virtuele training van 5 x 3 uur. Alle relevante onderwerpen vanuit regionaal perspectief kwamen aan de orde in een interactieve manier gebruik makend van real-world casuïstiek.


Resultaat

De training werd de hoogst gewaarde training binnen de regio en veel deelnemers meldde zich aan via word of mouth. Verder werd er terug gegeven dat brandteams meer vragen stelden voordat ze een tactisch plan formuleerden. Ook werden de besproken tools gericht op klant-behoefte vaker gebruikt in de landen. 


Sales Force Excellence

Uitdaging

Na Covid-19 was er een situatie waarin het diffuus was hoe we het beste konden interacteren met onze klanten: terug naar vroeger waarin bijna alles face-to-face plaatsvond of was er behoefte aan een hybride toekomst waarin virtuele en F2F conacten elkaar zouden gaan aanvullen?


Aanpak

Door een goede behoefte bepaling en concurrentie analyse op gebied van engagement heb ik een focus plan gedefinieerd. Dit plan heb ik vervolgens in en met de landen verder uitgerold waarbij er met name aandacht was voor: Account Management, interactievaardigheden in een omni-channel wereld, customer journey planning en coaching.


Resultaat

Elk van de 8 betrokken landen bepaalde haar eigen focus agenda en implementeerde het ontwikkelplan met behupl van de aangeboden content.